Jak na fotografii jako od profesionála
V následujícím článku Vám vysvětlíme jak pořídit fotografii, ze které se budete těšit pokaždé, když ji znovu uvidíte. Důležité je vědět, co budeme fotit a snažit se dodržovat několik zásad, ať už používáte profesionální fotoaparát nebo nejnovější model mobilního telefonu od známé světové značky. Abychom se přiblížili k profesionální fotografii, musíme si zapamatovat několik zásad pro kompozici. Kompozice je vzájemné uspořádání objektů ve výsledné fotografii.
Zde je 6 základních pravidel:
Zlatý řez a pravidlo třetin
Jedná se o umístění hlavního motivu v rámci fotografie a nejdůležitější kompoziční nástroje, které máte k dispozici. Při rozdělení obrazu na třetiny získáte čtyři průsečíky, do kterých máte možnost umístit fotografovaný objekt. Do dalšího průsečíku můžete umístit méně dominantní motiv v pozadí. Pravidlo zlatého řezu se v praxi používá mnohem méně. Jedná se o poměr hodnoty zhruba 1,62. Vznikne tak, že úsečku rozdělíme na dvě části a platí přitom, že poměr celé délky k delší části je stejný jako poměr delší části k té kratší.
Pravidlo třetin
Zlatý řez
Symetrie
Čím dokonalejší symetrie při focení docílíte, tím lépe pro oko diváka. Symetrie je všude kolem nás, ale je potřeba se rozhlédnout. Odborné články mnohdy radí začátečníkům se středové kompozici vyhnout, ale dokonalá symetrie je mnohem poutavější. Typickou chybou symetrické fotografie (působí nepřehledně) je postava umístěná do středu fotografie před nějakou památkou, kudy proudí další návštěvníci. Naopak typicky vhodným příkladem středové kompozice je architektura.
Kontrast
Úkolem kontrastu je hledat hlavní motiv, který je odlišný vizuálně nebo významově. Významový kontrast nutí diváka k zamyšlení, co nám vlastně fotografie má říct. Barevný kontrast tvoří pro oko lahodící kompozici. Příklady kontrastů jsou starý bytový dům vedle nové zástavby, květiny a trny na kaktusu, uschlý rezavý list v hromadě zeleně, světlo prosvítající do tmy, červená beruška na zeleném listu apod.
Vodící linie
Velmi dominantním prvkem ve fotografii mohou být vodící linie. Mosty, silnice, řeky nebo stromy jsou liniemi, které naše oko silně přitahují a instinktivně je následují. Důležité je jaký pocit v nás linie navozují. Linie rozdělujeme na svislé, vodorovné a diagonální. Svislé a vodorovné linie působí klidným dojmem, zatímco diagonální jsou dynamické (například naznačují strom v pádu).
Vzory a struktury
Vzory a struktury se nachází všude okolo nás a můžeme je fotit za jakéhokoliv světla nebo počasí. Hledejte přírodní nebo uměle vytvořené tvary, linie, barvy, opakující se vzory a textury. Struktura v nás vyvolává pocit hmatové představivosti. Při fotografování je důležité zvolit správnou vzdálenost, nejlepší možný uhel a vyhnout se širokoúhlému objektivu, který může tento typ fotografie opticky deformovat.
Úhel pohledu
V historii bylo focení závislé na výšce fotografa nebo stativu. Časem se ukázalo, že je skutečným uměním zachytit objekt z jiného úhlu pohledu. Výrazné změny ovlivňují kompletní kompozici fotografie, zatímco malé změny v úhlu mohou ovlivnit jas obrazu. Pohled zespodu se používá například při focení vůdčích osobností, manažerů, ředitelů. Tento pohled má vyjádřit nadřazenost, vůdčí osobnost, moc a ředitelské schopnosti. Naopak novomanželský pár se často fotí shora, odkud přichází přirozené světlo.